Aandachtspunten

Hieronder vatten wij de belangrijkste aandachtspunten voor 2020 samen en geven een overzicht van blijvende aandachtspunten.  

Aandachtspunten 2020

  • een subsidieaanvraag kan het hele jaar door worden ingediend
  • voor de activiteit (het project) mag u op zijn vroegst kosten maken 3 maanden na indiening van de aanvraag (voor één uitzondering zie de pagina De Begroting op de aanvraagsite)
  • meld (toegestane) vroegtijdige kosten in uw subsidieaanvraag anders is de uitzonderingsregel niet van toepassing
  • facturen die vóór de looptijd zijn gedateerd zijn vroegtijdige kosten
  • het besluit over de aanvraag komt uiterlijk met 3 maanden
  • u begint pas met de activiteit nadat u het besluit hebt ontvangen
  • binnen 4 maanden na het besluit maakt u een begin met de activiteit, dat is het begin van de looptijd
  • zodra u weet wanneer u begint meldt u de datum
  • bij niet tijdig beginnen of melden vervalt een toekenning
  • activiteiten duren over het algemeen niet langer dan een jaar
  • uitstel van looptijd is in principe niet mogelijk
  • voedingskosten mag u mee begroten maar houd er rekening mee dat deze kosten door het bestuur met een kritisch oog worden bekeken (zie Wat niet in aanmerking komt)
  • een beveiligingsaanvraag dient u eerst in bij de (lokale) overheid
  • het toerekenen van kosten voor huisvesting is niet toegestaan

Blijvende Aandachtspunten

  • Meelezen: het is mogelijk om met meerdere personen van uw organisatie tegelijk online de aanvraag te bekijken. Zo kunt u gemakkelijker overleggen over de aanvraag.
  • Jaarstukken zijn verplicht bij aanvragen van € 5.000 en hoger. Ontbreken zij geheel of deels dan wordt de aanvraag geweigerd. De jaarstukken moeten voldoen aan de volgende richtlijnen:
    • uit een inhoudelijk jaarverslag moet blijken wat de werkzaamheden van het bestuur zijn geweest én welke activiteiten hebben plaatsgevonden;
    • een financieel jaarverslag bestaat uit een balans én een resultatenrekening (staat van baten en lasten). Zie hier een voorbeeld van een balans.
  • Begrotingsposten die samenhangen met toegerekende kosten worden door het bestuur met een kritisch oog bekeken. Toegerekende kosten zijn bijvoorbeeld telefoonkosten (maximaal € 100) en kantoorkosten. Zie Wat niet in aanmerking komt.
  • Beantwoord de vragen inhoudelijk en volledig.
  • Een antwoord dat verwijst naar een bijlage wordt niet als inhoudelijk geaccepteerd.
  • Ongevraagd verstrekte bijlagen worden niet bij de beoordeling betrokken.
  • Maror subsidieert maximaal 75 procent van de kosten van een activiteit. Er is echter geen recht op 75 procent subsidie.
  • Let op overlap als u samenwerkt met een andere organisatie die ook subsidie van Maror ontvangt.
  • Het budget van de sector Herinnering is zo beperkt dat aanvragen voor nieuwe monumenten op lokaal niveau zonder landelijke doelstelling meestal niet kunnen worden gehonoreerd.
  • Als u een zaal(tje) nodig hebt voor uw activiteit heeft het de voorkeur als u dit afhuurt binnen de Joodse infrastructuur.

Beste mensen,

Wij hopen dat het goed met u gaat en met allen die u dierbaar zijn. Het zijn moeilijke tijden en daarom heeft Maror besloten om die groepen in Joods-Nederland te ondersteunen die dat nu het hardst nodig hebben. Voor bepaalde initiatieven in verband met de Corona-crisis kan daarom – via een versneld proces – een aanvraag worden gedaan. Meer informatie.

Het Corona-virus is ook van invloed op Maror-projecten. Wij realiseren ons dat en zullen met u meedenken en waar mogelijk oplossingen bieden. Als u in dit verband vragen hebt over lopende of geplande activiteiten mail ons dan.

Door de omstandigheden is ons kantoor soms verminderd bereikbaar. Als er gewijzigde kantooruren zijn, vermelden wij dat in principe hieronder.

Wij wensen iedereen Chag Pesach Sameach en sterkte en gezondheid,

Bestuur en medewerkers
Stichting Collectieve Maror-gelden Nederland

Contact

Bureau Maror-gelden
Weteringschans 126
1017 XV Amsterdam

T 020-679 93 73
020-673 35 89
E collectieven@maror.nl

openingstijden

Bureau Maror-gelden is geopend van maandag tot en met donderdag van 9.00 - 17.00 uur.