Herstructureringsfonds

Het Herstructureringsfonds is in 2016 van start gegaan en is bedoeld om de Nederlands-Joodse infrastructuur te versterken. Doel is Joodse organisaties proactief levensvatbaar en zelfredzaam te maken en hen te helpen om te kunnen inspelen op toekomstige ontwikkelingen. Joodse organisaties kunnen een aanvraag bij het Herstructureringsfonds indienen. Een bijdrage uit het Herstructureringsfonds moet een Joodse organisatie financieel en/of organisatorisch gezonder maken.

Het bestuur heeft  € 2 miljoen toegevoegd aan het budget Bijzondere Doeleinden ten behoeve van het Herstructureringsfonds.

Wijziging reglement

Het reglement is in december 2018 gewijzigd. Het is niet langer mogelijk een beroep op het fonds te doen voor advies, maar alleen voor het implementeren van nieuw beleid.

Wanneer komt men in aanmerking?

Joodse organisaties die verwachten op een termijn van 2-5 jaar in financiële en/of organisatorische problemen te komen, kunnen een beroep doen op het Herstructureringsfonds. Tevens moeten zij voldoen aan de volgende criteria:

  • belanghebbend in de zin van het Uitkeringsreglement
  • frequent service geven aan hun cliënten/gebruikers/leden/leerlingen
  • een substantieel deel van de Joodse gemeenschap bedienen
  • zodanige uitgaven hebben dat herstructurering opportuun is 
  • tenminste 10 jaar bestaan.

Aanvraag

Organisaties die een beroep willen doen op het Herstructureringsfonds worden verzocht hun verzoek op maximaal 1 A4 in te sturen ten behoeve van een quick scan door het bestuur. Een dergelijk verzoek zal worden geagendeerd voor de eerstvolgende bestuursvergadering. Daarna zal het bestuur met een reactie komen en een organisatie eventueel uitnodigen tot het verstrekken van nadere stukken. Het bestuur wil een aanvraag in principe binnen 60 dagen na dit eerste verzoek om aanvullende informatie kunnen afronden. Het is daarom van belang steeds spoedig te reageren op vragen. Als standaard responstijd hanteren wij een termijn van 14 dagen.

Wilt u meer weten, lees dan het Reglement Herstructureringsfonds.

Beste mensen,

Wij hopen dat het goed met u gaat en met allen die u dierbaar zijn. Het zijn moeilijke tijden en daarom heeft Maror besloten om die groepen in Joods-Nederland te ondersteunen die dat nu het hardst nodig hebben. Voor bepaalde initiatieven in verband met de Corona-crisis kan daarom – via een versneld proces – een aanvraag worden gedaan. Meer informatie.

Het Corona-virus is ook van invloed op Maror-projecten. Wij realiseren ons dat en zullen met u meedenken en waar mogelijk oplossingen bieden. Als u in dit verband vragen hebt over lopende of geplande activiteiten mail ons dan.

Door de omstandigheden is ons kantoor soms verminderd bereikbaar. Als er gewijzigde kantooruren zijn, vermelden wij dat in principe hieronder.

Wij wensen iedereen Chag Pesach Sameach en sterkte en gezondheid,

Bestuur en medewerkers
Stichting Collectieve Maror-gelden Nederland

Contact

Bureau Maror-gelden
Weteringschans 126
1017 XV Amsterdam

T 020-679 93 73
020-673 35 89
E collectieven@maror.nl

openingstijden

Bureau Maror-gelden is geopend van maandag tot en met donderdag van 9.00 - 17.00 uur.