Herstructureringsfonds

Het Herstructureringsfonds is in 2016 van start gegaan en is bedoeld om de Nederlands-Joodse infrastructuur te versterken. Doel is Joodse organisaties proactief levensvatbaar en zelfredzaam te maken en hen te helpen om te kunnen inspelen op toekomstige ontwikkelingen. Joodse organisaties kunnen een aanvraag bij het Herstructureringsfonds indienen. Aanvragen kunnen onderzoek en/of implementatie van oplossingen inhouden.  Een bijdrage uit het Herstructureringsfonds moet een Joodse organisatie financieel en/of organisatorisch gezonder maken.

Het bestuur heeft  € 2 miljoen toegevoegd aan het budget Bijzondere Doeleinden ten behoeve van het Herstructureringsfonds.

Wanneer komt men in aanmerking?

Joodse organisaties die verwachten op een termijn van 2-5 jaar in financiële en/of organisatorische problemen te komen, kunnen een beroep doen op het Herstructureringsfonds. Tevens moeten zij voldoen aan de volgende criteria:

  • belanghebbend in de zin van het Uitkeringsreglement
  • frequent service geven aan hun cliënten/gebruikers/leden/leerlingen
  • een substantieel deel van de Joodse gemeenschap bedienen
  • zodanige uitgaven hebben dat herstructurering opportuun is 
  • tenminste 10 jaar bestaan.

Aanvraag

Organisaties die een beroep willen doen op het Herstructureringsfonds worden verzocht hun verzoek op maximaal 1 A4 in te sturen ten behoeve van een quick scan door het bestuur. Een dergelijk verzoek zal worden geagendeerd voor de eerstvolgende bestuursvergadering. Daarna zal het bestuur met een reactie komen en een organisatie eventueel uitnodigen tot het verstrekken van nadere stukken. Het bestuur wil een aanvraag in principe binnen 60 dagen na dit eerste verzoek om aanvullende informatie kunnen afronden. Het is daarom van belang steeds spoedig te reageren op vragen. Als standaard responstijd hanteren wij een termijn van 14 dagen.

Wilt u meer weten, lees dan het Reglement Herstructureringsfonds.

Snel een besluit en daarna starten

Subsidie aanvragen kan het hele jaar door. U moet wel eerst autorisatie aanvragen voor uw organisatie. Zodra u na een subsidieaanvraag het besluit hebt ontvangen – uiterlijk drie maanden na aanvraag – kunt u beginnen met de uitvoering van en uitgaven voor de activiteit. Houdt u er rekening mee dat activiteiten waarvoor u al kosten moet maken binnen 3 maanden na indiening van uw aanvraag (of misschien zelfs al eerder) niet in aanmerking komen voor subsidie? Zorg dus dat u ruim tevoren uw aanvraag indient. Er is in het algemeen geen verlenging van de uitvoeringsperiode mogelijk. Maak een realistische planning en wacht na een besluit dus niet te lang voor u begint. De kalender op de pagina Wanneer aanvragen en beginperiode helpt u om te plannen. Zie ook de pagina Looptijd en de Aandachtspunten 2017.

Contact

Bureau Maror-gelden
Weteringschans 126
1017 XV Amsterdam

T 020-679 93 73
020-673 35 89
E collectieven@maror.nl

openingstijden

Bureau Maror-gelden is geopend van maandag tot en met donderdag van 9.00 - 17.00 uur.